Zespół ds. finansowo-księgowych

Kierownik:
Główny Księgowy
Bartłomiej Mierzchała
E-mail: bartlomiej.mierzchala@wroc.wiw.gov.pl
tel./fax 71 367 70 16, 17 wewn.: 133, kom. 664121764

Zastępca Głównego Księowego
Ewa Łapicz
E-mail: ewa.lapicz@wroc.wiw.gov.pl
tel./fax 71 367 70 16, 17, wewn.: 133, kom. 664121774

Do zadań Zespołu ds. finansowo-księgowych należy w szczególności:

  1. Prowadzenie rachunkowości Inspektoratu zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, a w szczególności :
    1. Opracowywanie zasad (polityki) rachunkowości Inspektoratu,
    2. Prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
    3. Wycena aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego,
    4. Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych według zadań Zespołu;
    5. Gromadzenie oraz przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
  2. Przestrzeganie obowiązujących przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych i w ustawie z dnia 29 września 19994 roku o rachunkowości;
  3. Planowanie finansowe dochodów i wydatków budżetowych dla Inspektoratu i Powiatowych Inspektoratów;
  4. Opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków dla Inspektoratu i Powiatowych Inspektoratów;
  5. Wykonywanie z upoważnienia Wojewódzkiego Lekarza czynności kontrolnych w zakresie zadań Zespołu;
  6. Przygotowanie projektów decyzji / zarządzeń Wojewódzkiego Lekarza o zmianach w planie finansowym wydatków w zakresie wynikającym z ustawy o finansach publicznych i rozporządzeń wykonawczych oraz upoważnień;
  7. Przyjmowanie i kontrola formalno – rachunkowa jednostkowych sprawozdań finansowych sporządzonych przez podlegle jednostki oraz sporządzanie sprawozdań finansowych łącznych;
  8. Sporządzanie planu rzeczowo-finansowego;
  9. Prowadzenie ewidencji wpływających faktur oraz ich terminowa realizacja;
  10. Administrowanie Informatycznym Systemem Obsługi Budżetu Państwa TREZOR oraz pełnienie w tym systemie funkcji dysponenta w stosunku do Inspektoratu oraz funkcji dysponenta nadrzędnego w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych;
  11. Obsługa informatycznych programów komputerowych Inspektoratu w zakresie zadań Zespołu;
  12. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi budżetu i gospodarka innymi środkami będącymi w dyspozycji Inspektoratu;
  13. Kontrolowanie, sprawdzanie i potwierdzanie zgodności wydatkowania środków finansowych z planem finansowym oraz ich klasyfikacja;
  14. Opracowywanie projektów planów kontroli problemowych w zakresie zadań Zespołu;
  15. Dokonywanie prawidłowej realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
  16. Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych oraz zgodności ich z planem finansowym;
  17. Sporządzanie list płac i innej dokumentacji wymaganej przepisami prawa dla zawartych umów o pracę i innych form rozliczeń z osobami fizycznymi, o których mowa w kodeksie cywilnym;
  18. Sporządzanie bieżących i rocznych rozliczeń pracowników do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych;
  19. Pełne i terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy oraz zobowiązań podatkowych;
  20. Prowadzenie spraw związanych z egzekucją należności pieniężnych Inspektoratu;
  21. Prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  22. Prowadzenie ewidencji składników majątku Inspektoratu, naliczanie amortyzacji środków trwałych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  23. Wycena inwentaryzowanych w formie spisu z natury rzeczowych składników majątkowych, porównanie ich wartości z danymi z ksiąg rachunkowych oraz ustalenie ewentualnych różnic;
  24. Inwentaryzacja, na ostatni dzień każdego roku obrotowego, aktywów finansowych na rachunkach bankowych i należności drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wskazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
  25. Inwentaryzacja, na ostatni dzień każdego roku obrotowego, aktywów finansowych takich jak należności sporne i wątpliwe, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publiczno-prawnych, drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości tych składników;
  26. Rozliczanie kosztów realizowanych programów oraz prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad jednostkami podległymi w tym zakresie;
  27. Sporządzanie sprawozdania dotyczącego kosztów w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, badań kontrolnych zakażeń zwierząt w tym refundowanych przez Unię Europejską oraz badań monitoringowych pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego, z uwzględnieniem danych z Powiatowych Inspektoratów w uzgodnieniu z zespołami merytorycznymi i Zakładem Higieny Weterynaryjnej;
  28. Wydawanie zaświadczeń o wypłacanych wynagrodzeniach;
  29. Tworzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi, planów i sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Inspektoratu;
  30. Naliczanie kar umownych wynikających z zapisów umów;
  31. Prowadzenie Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;
  32. Przygotowywanie projektów pism w zakresie zadań Zespołu;
  33. Prowadzenie szkoleń w zakresie zadań Zespołu;
  34. Przygotowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw w zakresie zadań Zespołu;
  35. Opisywanie faktur w zakresie zadań Zespołu.

Główny Księgowy i jego Zastępca lub osoba upoważniona przez Wojewódzkiego Lekarza odpowiadają w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych i w ustawie z dnia 29 września 19994 roku o rachunkowości oraz za realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:

  1. Prowadzenie rachunkowości jednostki, która obejmuje:
    1. Przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
    2. Prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
    3. Okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
    4. Wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
    5. Terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach oraz wykazywanie w tych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
    6. Gromadzenie i przechowywanie dokumentów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
  2. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
  3. Dokonywanie wstępnej kontroli:
    1. Zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    2. Kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  4. Przygotowywanie planów finansowych, innych planów i analiz makroekonomicznych gospodarki finansowej Inspektoratu.